Η Μεταμόρφωση του Κυρίου ( 6 Αυγούστου ) είναι μια από τις σημαντικότερες Δεσποτικές εορτές του χρόνου, κι αυτό γιατί κατά την ημέρα εκείνη ο Χριστός φανέρωσε τη Θεότητά Του στους μαθητές Του. Μόνο σε δυο της επίγειας ζωής Του άφησε ο Κύριος να φανερωθεί η Θεότητά Του: στην Βάπτιση και στη Θεία Μεταμόρφωση.
Μας διηγούνται οι Ευαγγελιστές πως κάποια μέρα πήρε ο Ιησούς μαζί Του τον Πέτρο, τον Ιάκωβο και τον Ιωάννη και τους ανέβασε σ’ ένα ψηλό βουνό, το Θαβώρ. Εκεί μεταμορφώθηκε μπροστά τους` έλαμψε το πρόσωπό Του σαν τον ήλιο και τα φορέματά Του έγιναν άσπρα σαν το φως. Τότε τους εμφανίστηκε ο Μωϋσής και ο Ηλίας που συνομιλούσαν με τον Ιησού. Και είπε ο Πέτρος στο Χριστό: ΄΄Κύριε, είναι ωραία να μείνουμε εδώ! Αν θέλεις, θα κάνω εδώ τρεις σκηνές: μια για σένα, μια για το Μωϋσή και μια για τον Ηλία΄΄. Ενώ μιλούσε ακόμα, ένα φωτεινό σύννεφο τους σκέπασε, και μέσα από το σύννεφο ακούστηκε μια φωνή που έλεγε: ΄΄Αυτός είναι ο αγαπημένος μου Υιός, αυτός είναι ο εκλεκτός μου` να τον ακούτε΄΄. Όταν το άκουσαν οι μαθητές, έπεσαν μπρούμυτα και φοβήθηκαν πολύ. Τους πλησίασε τότε ο Ιησούς, τους άγγιξε και τους είπε: ΄΄Σηκωθείτε και μη φοβόσαστε΄΄. Σήκωσαν τότε τα μάτια τους και δεν είδαν κανέναν άλλο, παρά τον ίδιο τον Ιησού μόνο του.
Η ΕΙΚΟΝΑ: Ο Χριστός βρίσκεται στο κέντρο της εικόνας, όρθιος, επάνω στην κορυφή του Θαβώρ και μέσα σε φωτεινή δόξα. Τα ρούχα Του είναι λευκά σαν το φως με χρυσές ή ρόδινες αποχρώσεις. Με το δεξί Του χέρι ευλογεί και με το αριστερό κρατά ειλητάριο με το Θείο νόμο. Στα δεξιά Του βρίσκεται ο Ηλίας και στα αριστερά Του ο Μωϋσής που στέκονται σε δυο χαμηλότερες κορυφές και κοιτούν με σεβασμό προς το Χριστό. Ο Ηλίας συνομιλεί με τον Κύριο, ενώ ο Μωϋσής κρατά τις πλάκες του νόμου. Στο κάτω μέρος της εικόνας βρίσκονται τρομαγμένοι οι μαθητές. Ο Πέτρος σκεπάζει θαμπωμένος το πρόσωπό του, ο Ιωάννης είναι κι αυτός πεσμένος κάτω και ο Ιάκωβος είναι αναποδογυρισμένος σαν να εκσφενδονίστηκε από υπερφυσική δύναμη.
Μετεμορφώθης εν τω όρει, Χριστέ ο Θεός, δείξας τοις μαθηταίς σου την δόξαν Σου καθώς ηδύναντο. Λάμψον και ημίν τοις αμαρτωλοίς, το φως σου το αϊδιον, πρεσβείαις της Θεοτόκου` φωτοδότα δόξα σοι.
Χριστέ και Θεέ μεταμορφώθηκες πάνω στο βουνό δείχνοντας στους μαθητές Σου τη δόξα Σου, όσο μπορούσαν να τη δουν. Στείλε και σε μας τους αμαρτωλούς το προαιώνιο φως Σου, με τις θερμές προσευχές της Θεοτόκου. Φωτοδότη σε Σένα ανήκει η δοξολογία.
ΤΟ ΒΑΘΥΤΕΡΟ ΝΟΗΜΑ ΤΗΣ ΜΕΤΑΜΟΡΦΩΣΗΣ:
Την ώρα που ο Κύριος μεταμορφώθηκε δεν έγινε μέσα Του κάποια αλλαγή. Αντίθετα το ρήμα υπονοεί πως ο Χριστός είχε πάντοτε ΄΄εν εαυτώ΄΄ τη δόξα. Κατά την επίγεια ζωή Του πάντοτε ακτινοβολούσε το Θείο φως, που όμως έμενε αθέατο για τους περισσότερους ανθρώπους. Η αλλαγή, λοιπόν, έγινε στη συνείδηση των Αποστόλων, οι οποίοι για μια χρονική στιγμή έλαβαν τη δυνατότητα να δουν το διδάσκαλό τους όπως πραγματικά ήταν. Βέβαια, όπως σημειώνει και ο Αγ. Ιωάννης ο Χρυσόστομος, ο Χριστός δεν τους έδειξε όλη τη δόξα της θεϊκής Του βασιλείας, αλλά τόση όση μπορούσαν να αντέξουν τα σωματικά μάτια του καθενός. Αυτός, λοιπόν, που με την Ανάστασή Του άνοιξε τα μάτια και το νου τους έτσι ώστε να κατανοήσουν τις γραφές, ΄΄διανοίγει΄΄ και στο Θαβώρ τα μάτια τους και από τυφλούς τους κάνει βλέποντες.
Συνεπώς η αλλαγή δεν συντελείται στο Χριστό, αλλά στους ίδιους τους μαθητές, σαν συνέπεια της κάθαρσης της καρδιάς τους που πραγματοποιούσαν κοντά στο Χριστό όλο τον καιρό της μαθητείας τους κοντά Του.
Στο Θαβώρ έχουμε επίσης την εμφάνιση δύο εκπροσώπων της Παλαιάς Διαθήκης, τον Μωϋσή ( που εκπροσωπεί το Νόμο ) και του Ηλία ( που εκπροσωπεί τους προφήτες ).
Πολλοί άνθρωποι της εποχής του Κυρίου θεωρούσαν το Χριστό σαν τον Ηλία ή σαν ένα μεγάλο προφήτη. Ο Χριστός, όμως, ξεκαθαρίζει στους μαθητές Του πως δεν είναι μόνον ένας ακόμα προφήτης, αλλά ο απεσταλμένος Υιός του Θεού. Ο Μωϋσής και ο Ηλίας έρχονται κι αυτοί να βεβαιώσουν ότι ο Χριστός όχι μόνο δεν είναι αντίθετος προς το Νόμο του Μωϋσή και τους Προφήτες, αλλά ότι είναι ο Νομοθέτης της Π.Δ. και της Κ.Δ. Ο Αγ. Ιωάννης ο Χρυσόστομος συμπληρώνει πως ο Χριστός εμφανίζει στους μαθητές Του εκείνον που πέθανε ( Μωϋσής ) και εκείνον που δεν πέθανε ( Ηλίας ) για να τους δείξει πως έχει εξουσία στη ζωή και στο θάνατο.
Τέλος, με τη φωτεινή νεφέλη που τους σκίασε και φανερώνει την παρουσία του Αγ. Πνεύματος και με τη φωνή του Θεού – Πατέρα έχουμε και πάλι, όπως και στη Βάπτιση, την εμφάνιση της Αγ. Τριάδας.
Πηγή: Ιερά Μητρόπολις Λεμεσού
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου