ΤΟ ΚΗΡΥΓΜΑ ΤΟΥ ΕΥΑΓΓΕΛΙΟΥ
Ἀριθμὸς 44
Κυριακὴ Ε΄ Λουκᾶ
2 Νοεμβρίου 2014
Λουκᾶ ιστ΄ 19 – 31
Ἡ φιλαργυρία τῶν Γραμματέων καὶ τῶν Φαρισαίων στάθηκε ἀφορμὴ γιὰ νὰ μᾶς προσφέρει ὁ Χριστὸς τὴν παραβολὴ τοῦ πλούσιου καὶ τοῦ φτωχοῦ Λαζάρου, τὴν ὁποία ἀκούσαμε σήμερα, ἀγαπητοί μου ἀδελφοί, καὶ ἡ ὁποία μᾶς μεταφέρει μηνύματα καὶ νοήματα οὐράνιας ἐμβέλειας καὶ ἀκτινοβολίας.
Οἱ Φαρισαῖοι ἔβλεπαν σὰν εὔνοια τοῦ Θεοῦ τὴν ἐξασφάλιση ὑλικῶν ἀγαθῶν καὶ χρημάτων καὶ κατ’ ἐπέκταση σὰν ἀποδεικτικὸ στοιχεῖο καὶ πιστοποίηση τοῦ «καλοῦ ἑαυτοῦ τους». Μὲ αὐτὸ τὸν τρόπο δικαίωναν τὸν ἑαυτὸ τους μπροστὰ στοὺς ἀνθρώπους καὶ ἀδιαφοροῦσαν βέβαια γιὰ τὶς προθέσεις καὶ διαθέσεις τους ποὺ καθρέφτιζαν τὴν ἐσωτερική τους ἀκαταστασία καὶ κυρίως τὴν ἀξεπέραστη ὑποκρισία τους.
Αὐτὴ ἡ ἀντίληψη δυστυχῶς διαπερνᾶ στὸ χρόνο καὶ φθάνει μέχρι καὶ τὶς δικές μας μέρες μὲ διάφορες μορφές. Γι’ αὐτὸ καὶ ἐπιβάλλεται μεγάλη προσοχὴ γιὰ νὰ μὴν πέσουμε στὴν παγίδα ποὺ τόσο ἀδίστακτα στήνει ἡ φαρισαϊκὴ ὑποκρισία. Ἡ ἐγωιστικὴ καλοπέραση σ’ αὐτὸ τὸν κόσμο, μπορεῖ νὰ μᾶς ὁδηγήσει στὴν ἀπώλεια τῆς κοινωνίας τῆς ἀγάπης τοῦ Θεοῦ, δηλαδὴ τῆς Οὐράνιας Βασιλείας. Ἀντίθετα, οἱ δοκιμασίες τῆς ζωῆς μπορεῖ νὰ λειτουργήσουν ὡς δεῖκτες ποὺ παραπέμπουν στὸν Παράδεισο, ἀρκεῖ νὰ τὶς ἀποδεχόμαστε μὲ πίστη, ὑπομονὴ καὶ ἐλπίδα. Μέσα ἀπὸ τὴν παραβολὴ τοῦ πλούσιου καὶ τοῦ πτωχοῦ Λαζάρου, ἑπομένως, δίνονται μηνύματα ζωτικῆς σημασίας ποὺ μᾶς προφυλάσσουν ἀπὸ ἐπικίνδυνες παγίδες.
Ὁ πλούσιος τῆς παραβολῆς κατακρατοῦσε ὅλα του τὰ ἀγαθὰ μόνο γιὰ τὸν ἑαυτό του. Ὁ ἐγωισμός του, τοῦ προκαλοῦσε τόση ἐσωτερικὴ ἀκαταστασία, ὥστε κλεινόταν ἑρμητικὰ στὸν ἑαυτό του καὶ περιφρονοῦσε τοὺς ἄλλους ἀνθρώπους. Αὐτὸ εἶχε συνέπειες καὶ γιὰ τὸν ἴδιο ποὺ παρέμενε χωρὶς πρόσωπο, δηλαδὴ χωρὶς ὄνομα. Ἡ παραβολὴ κάνει λόγο ἀόριστα καὶ γενικὰ γιὰ κάποιον πλούσιο, ἐνῶ ἀπὸ τὴν ἄλλη προβάλλει τὴν προσωπικότητα τοῦ πτωχοῦ Λαζάρου.
Αὐτὴ τὴν ἀλήθεια πρέπει νὰ τὴν προσέξουμε ἰδιαίτερα σήμερα. Ὁ πολιτισμὸς μας εὐνοεῖ τὴν ὑπερτροφικὴ ἀνάπτυξη τοῦ ἐγωισμοῦ καὶ τοῦ ἀτομισμοῦ τοῦ ἀνθρώπου. Γι’ αὐτὸ καὶ ὑπερισχύει ἡ ἀλληλοπεριφρόνηση καὶ ὁ παραγκωνισμός. Ὁ ἄνθρωπος σήμερα στερεῖται προσωπικῆς ταυτότητας καὶ ἔτσι χάνει τὴν ἀξία του ὑποτασσόμενος σὲ θεσμοὺς καὶ συστήματα ποὺ σὲ ἀρκετὲς περιπτώσεις λειτουργοῦν στραγγαλιστικὰ καὶ ἐξουθενωτικά. Πολτοποιεῖται ἡ προσωπικότητά του σὲ μία ἀνώνυμη μᾶζα καὶ καταντᾶ ἕνας ἁπλὸς ἀριθμός.
Ὁ πλούσιος τῆς παραβολῆς ἤθελε ὅλοι οἱ ἄλλοι νὰ τὸν ὑπηρετοῦν καὶ νὰ τὸν φροντίζουν, ἐνῶ αὐτὸς δὲν προσέφερε τίποτε. Οὔτε ἀκόμα ἀπὸ τὰ περισσεύματα τῶν ἀγαθῶν του. Ἡ συμπεριφορὰ του αὐτὴ ἀποτυπώνεται στὴ στάση ποὺ τηροῦσε ἀπέναντι στὸν πτωχὸ Λάζαρο.
Μέσα ἀπὸ τὶς ἀντιθέσεις ποὺ ἐναλλάσσονται στὴ διήγηση, προβάλλει ἀπὸ τὴ μία ἡ καλοπέραση τοῦ πλουσίου καὶ ἀπὸ τὴν ἄλλη ἡ ἐξαθλίωση τοῦ Λαζάρου. Ἀκριβῶς, τὸ Εὐαγγέλιο μᾶς βοηθεῖ ν’ ἀνακαλύπτουμε μέσα σ’ αὐτὲς τὶς ἀντιθέσεις τὴν ἀληθινὴ καὶ αἰώνια ἀξία τοῦ ἀνθρώπου. «Παράγει τὸ σχῆμα τοῦ κόσμου τούτου». Αὐτὸς ὁ κόσμος περνάει. Ἐκεῖνος ποὺ «μένει εἰς τὸν αἰῶνα» εἶναι ἡ ἀλήθεια τοῦ Θεοῦ, τὴν ὁποία καλεῖται ὁ ἄνθρωπος νὰ ἐγκολπωθεῖ στὴ ζωή του.
Τὸ ὄνομα Λάζαρος σημαίνει «ὁ Θεὸς βοηθός μου». Αὐτὸ μετουσίωνε σὲ πράξη καθημερινῆς ζωῆς ὁ Λάζαρος μέσα ἀπὸ τὴν φτώχεια καὶ τὴ βαρειὰ ἀρρώστιά του. Προσπαθοῦσε νὰ χορτάσει μὲ ψίχουλα ποὺ ἔπεφταν ἀπὸ τὸ τραπέζι τοῦ πλουσίου. Τόσο ἀδύνατος ἦταν ὁ Λάζαρος, ὥστε δὲν μποροῦσε οὔτε τὰ σκυλιὰ ν’ ἀπομακρύνει ποὺ ἔρχονταν καὶ ἔγλειφαν τὶς πληγές του καὶ μὲ αὐτὸ τὸν τρόπο τοῦ προξενοῦσαν φοβεροὺς πόνους.
Παρὰ τὴ δυστυχία καὶ τὸν πόνο του, ὁ Λάζαρος ποτὲ δὲν παραπονέθηκε. Καὶ αὐτό, σ’ ἀντίθεση μὲ τὴ νοοτροπία τὴ δική μας σήμερα ποὺ ὑψώνουμε συνεχῶς φωνὲς διαμαρτυρίας νομίζοντας ὅτι μὲ αὐτὸ τὸν τρόπο μποροῦμε νὰ φτιάξουμε τὸν κόσμο, σύμφωνα μὲ τὶς δικές μας ἐπιθυμίες.
Ὁ θάνατος ἐπισκέφθηκε πρῶτα τὸ Λάζαρο καὶ μετὰ τὸν πλούσιο τῆς παραβολῆς. Ἡ ζωὴ τοῦ πλουσίου, σύμφωνα πάντα μὲ τὴ διήγηση, μετὰ τὸ θάνατο εἶναι γεμάτη βάσανα καὶ πόνους. Πονοῦσε μάλιστα περισσότερο ὅταν ἔβλεπε τὸ Λάζαρο νὰ εἶναι εὐτυχισμένος στὴν ἀγκαλιὰ τοῦ Πατριάρχη Ἀβραάμ. Στερεώνεται μάλιστα περισσότερο στὴν ἀμετανοησία του ὅταν φέρεται νὰ ζητεῖ ἀπὸ τὸ Θεὸ νὰ ἀναστηθεῖ ὁ Λάζαρος ὥστε μὲ αὐτὸ τὸν τρόπο νὰ ἐξαναγκασθοῦν τὰ πέντε ἀδέλφια του νὰ πιστεύσουν. Πίσω ὅμως ἀπὸ τὸ ἐπιφανειακὸ ἐνδιαφέρον του γιὰ τὴ σωτηρία τους, μπορεῖ νὰ διακρίνει κάποιος τὸν ἐγωισμό του μὲ τὸ νὰ ρίχνει τὶς εὐθύνες γιὰ τὴν κατάστασή του στὸ Θεό. Ἀφοῦ ὁ Θεὸς δὲν κάνει «θαύματα» γιὰ νὰ μᾶς ἐξαναγκάσει νὰ ζοῦμε στὴν ἀγάπη του, τότε δὲν φταῖμε ἐμεῖς ποὺ βιώνουμε τὴν κόλαση τῆς ἀπουσίας του.
Ἀγαπητοὶ μου ἀδελφοί, ἡ πρόκληση ποὺ ὑψώνει ἐνώπιόν μας ἡ σημερινὴ εὐαγγελικὴ περικοπὴ εἶναι νὰ ἀρνηθοῦμε τὴν ἐξάρτηση ποὺ προσφέρουν τὰ ὑλικὰ ἀγαθὰ καὶ σὲ ὅποια κατάσταση κι ἂν βρισκόμαστε νὰ ἐμπιστευθοῦμε τὸν ἑαυτό μας στὸ Θεό. Μόνο κοντά Του θὰ μπορέσουμε νὰ ἀναπαυθοῦμε στὴν μόνιμη χαρὰ ποὺ προσφέρει ἡ παρουσία Του καὶ νὰ πάρουμε γεύσεις τοῦ ἀληθινοῦ πλούτου τῆς ζωῆς. Ἡ στάση ποὺ μὲ μεγάλη πίστη καὶ ὑπομονὴ τηροῦσε ὁ Λάζαρος μέσα ἀπὸ τὴ φτώχεια καὶ τὸν πόνο του, ἂς γίνει ὁδηγὸς καὶ πυξίδα στὴ δική μας ζωή. Ἀμήν.
Ἐκ τῆς Ἱερᾶς Μητροπόλεως Χίου.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου