Δευτέρα, 3 Νοεμβρίου 2014

Η απαλλαγή από τα Θρησκευτικά και η ισότητα των ευκαιριών

Του Δημήτρη Καλαϊτζίδη Διευθυντή του ΓΕΛ Ραλείου Θηλέων Πειραιά

Σύμφωνα με αξιόπιστη πηγή, σε λύκειο της ευρύτερης περιοχής του Πειραιά, 65 μαθητές/μαθήτριες ζήτησαν απαλλαγή από το μάθημα των θρησκευτικών (από την Α’ και τη Β΄ λυκείου, όχι από τη Γ’ Λυκείου).

Να υποθέσουμε ότι ξαφνικά αλλαξοπίστησαν ή ότι ανακάλυψαν πως είναι άθεοι, άθρησκοι, έχουν πρόβλημα θρησκευτικής συνείδησης ή κάτι τέτοιο;

Προφανώς όχι και όλη η εκπαιδευτική και γονεϊκή κοινότητα γνωρίζει ότι δεν είναι έτσι τα πράγματα.

Ας δούμε λοιπόν πώς είναι τα πράγματα.

Το Υπουργείο Παιδείας με την 133099/Γ2/19/09/2013 Υ.Α. έδωσε το δικαίωμα σε αλλόθρησκους, ετερόδοξους, θέτοντες θέμα θρησκευτικής συνείδησης, να απαλλάσσονται από το μάθημα των θρησκευτικών.

Τι σημαίνει απαλλαγή;

Σημαίνει ότι δεν τίθεται βαθμός στα θρησκευτικά, δηλ. το κλάσμα που δίνει τον γενικό βαθμό είναι πολύ πιθανό να έχει μεγαλύτερη τιμή διότι ο παρονομαστής είναι μικρότερος για τους «άπιστους» και μεγαλύτερος για τους «πιστούς» (δεν παίρνουν όλοι 20….).

Τι άλλο σημαίνει απαλλαγή από τα θρησκευτικά; Σημαίνει ότι την ώρα που γίνεται το μάθημα των θρησκευτικών οι απαλλαγέντες παρακολουθούν μάθημα σε άλλο τμήμα της ίδιας τάξης.

Για να δούμε λοιπόν ποιες επιπτώσεις έχει αυτή η απόφαση, η οποία, βεβαίως, αναγνωρίζει ένα θεμελιώδες δικαίωμα του ανθρώπου, το δικαίωμα στη θρησκευτική ελευθερία. 1η επίπτωση (αποκύημα της τράπεζας θεμάτων): αυξήθηκε κατακόρυφα ο αριθμός των αιτουμένων απαλλαγής από τα θρησκευτικά, διότι και το μάθημα αυτό συμπεριλαμβάνεται μεταξύ εκείνων που εξετάζονται με τράπεζα θεμάτων.

Τι πιο φυσιολογικό για ένα μαθητή ή μια μαθήτρια που έχει στην πλάτη του/της δώδεκα και πλέον τράπεζες θεμάτων να θέλει να απαλλαγεί από μία εξ αυτών;

Όταν όμως απαλλάσσεται ένας σημαντικός αριθμός μαθητών (ή έστω και ένας μαθητής) τότε καταργείται η ισότητα στις πιθανότητες επιτυχίας, διότι οι μαθητές εξετάζονται σε διαφορετικό αριθμό μαθημάτων, με τους «πιστούς» να βρίσκονται σε μειονεκτική θέση.

Αναμένεται, λοιπόν, να αυξηθεί περαιτέρω ο αριθμός των μαθητών/μαθητριών που θα ζητούν την απαλλαγή τους από το μάθημα των θρησκευτικών. 2η επίπτωση: αν απαλλάσσεται μεγάλος αριθμός μαθητών, τότε τα τμήματα των 26 ή 27 μαθητών μπορεί να γίνονται τμήματα των 35, πράγμα που από το νόμο δεν επιτρέπεται και θα πρέπει να «σπάει» το τμήμα σε 2, κάτι που σημαίνει πρόσληψη περισσότερων καθηγητών.

Την ίδια στιγμή είναι πιθανό σε άλλο τμήμα να έχουν μείνει πολύ λιγότεροι μαθητές 3η επίπτωση: Αν στο τμήμα από το οποίο μεταφέρονται οι απαλλασσόμενοι δεν διδάσκει ο καθηγητής που διδάσκει στο τμήμα όπου μεταφέρονται, τότε οι απαλλασσόμενοι και μεταφερόμενοι, είναι απλοί επισκέπτες και μπορούν να κάνουν οτιδήποτε εκτός από μάθημα, την ώρα που οι συμμαθητές τους παρακολουθούν μαθηματικά, αρχαία, κτλ.

Οι επιπτώσεις 2 και 3 δείχνουν την τεράστια αναστάτωση που προκαλείται σε ένα σχολείο εξαιτίας των πολλών απαλλαγών. 4η επίπτωση: Αν σε ένα σχολείο απαλλάσσεται μεγάλος αριθμός παιδιών, τότε για κάποια τμήματα είναι πιθανό η διδακτική ώρα να μη μπορεί να αναγνωριστεί στον καθηγητή θρησκευτικών, διότι ο αριθμός των μαθητών που παρακολουθούν πιθανώς θα είναι μικρότερος του ελάχιστου προβλεπόμενου αριθμού.

Σε ακραίες περιπτώσεις, δηλαδή σε εκείνες που δείχνουν την έκταση ενός φαινομένου, δεν θα γίνεται καθόλου μάθημα θρησκευτικών στο σχολείο, με ότι αυτό σημαίνει για την εργασιακή κατάσταση των καθηγητών. Πριν δούμε στη συνέχεια τι μπορεί να γίνει, θα πρέπει πρώτα να αναγνωρίσουμε ότι:

• η ελληνική κοινωνία έχει ήδη μετατραπεί σε σημαντικό βαθμό σε πολυπολιτισμική και «πολυθρησκευτική» κοινωνία, κάτι που επιβάλλει την αναγνώριση των δικαιωμάτων όσων ασπάζονται άλλα δόγματα ή δεν ασπάζονται κανένα.

• ο τίτλος του μαθήματος (και το Α.Π.) επιτρέπει σε αλλόθρησκους, ετερόδοξους, έχοντες θέμα θρησκευτικής συνείδησης ή απλώς κουρασμένους μαθητές/μαθήτριες να παίρνουν («με το νόμο») απαλλαγή από τα θρησκευτικά.

• το πρόβλημα δημιουργήθηκε από την απόφαση του Υπουργείου να αφήσει τα θρη-σκευτικά στα γραπτώς εξεταζόμενα μαθήματα με τράπεζα θεμάτων, ακόμη και μετά την εισαγωγή τράπεζας θεμάτων για όλα τα μαθήματα.

Αφού τα αναγνωρίσουμε όλα αυτά, θα πρέπει να σκεφτούμε ποιος είναι ο ενδεδειγμένος τρόπος για να αναχαιτίσουμε το πρόβλημα ή καλύτερα, να εξαλείψουμε τις αιτίες της δημιουργίας του. Ενδεικτικά θα παραθέσουμε κάποιες δόκιμες ή πιθανώς αδόκιμες προτάσεις για λύση:

1. Μετατρέπουμε το μάθημα των θρησκευτικών σε γραπτώς εξεταζόμενο αλλά με τον ίδιο τρόπο που εξετάζονται τα μαθήματα επιλογής (δηλ. χωρίς τράπεζα θεμάτων). Πιστεύουμε ότι και μόνο αυτό θα έλυνε τα χέρια όλων και θα σταματούσε αμέσως το φαινόμενο. Μόνο όσοι πραγματικά έχουν ζητήματα με τη θρησκεία και τα δόγματα θα ζητούν πλέον απαλλαγή. Με την μετατροπή του σε «ενδοσχολικά εξεταζόμενο», το μάθημα των θρησκευτικών απαλλάσσεται από την τράπεζα θεμάτων και γίνεται πιο φιλικό και πιο προσιτό στους μαθητές. Είναι αδιάφορο πλέον αν θα συνυπολογίζεται ο βαθμός στον γενικό ή όχι.

2. Δίνουμε τη δυνατότητα στους μαθητές να επιλέξουν μεταξύ Θρησκευτικών και ενός άλλου, νέου μαθήματος (π.χ. Ιστορία των δογμάτων) το οποίο θα εξετάζεται όπως τα Θρησκευτικά (με τράπεζα θεμάτων κτλ).

3. Αλλάζουμε τον τίτλο του μαθήματος (ασφαλώς και το περιεχόμενο) και τον κάνουμε (πιθανώς): Ιστορία των δογμάτων (θρησκευτικών, πνευματικών, κτλ) ή Η ανθρώπινη προσέγγιση στο Θείο, κτλ (μπορεί οι ασχολούμενοι με το θέμα να βρουν πολλούς τίτλους).

Εν κατακλείδι, αν δεν αντιμετωπιστεί άμεσα το πρόβλημα, τώρα που είναι ακόμη η αρχή της σχολικής χρονιάς, από του χρόνου το πρόβλημα θα διογκωθεί επικίνδυνα. Εκτός από τις δικές μας προτάσεις, είναι βέβαιο ότι μπορεί να σκεφτεί κανείς κι άλλες και πιθανώς καλύτερες. Σε κάθε περίπτωση όμως, πρέπει άμεσα να δοθεί λύση στο πρόβλημα.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

ΙΕΡΟΣ ΕΝΟΡΙΑΚΟΣ ΝΑΟΣ ΚΟΙΜΗΣΕΩΣ ΘΕΟΤΟΚΟΥ ΚΑΛΛΙΜΑΣΙΑΣ

Ταχυδρομική Διεύθυνση
Καλλιμασιά, 821 00 ΧΙΟΣ
Τηλέφωνα
2271051324 και 2271052000
Φαξ
2271052000

Ιστολόγια (Blogs)
kallimasia.blogspot.com
Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο
kallimasiachios@yahoo.gr
panagiakallim@in.gr

ΕΚΚΛΗΣΙΑΣΤΙΚΟ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ

1/1/2017 - 31/12/2019

Πρόεδρος: Πρωτοπρεσβύτερος Γεώργιος Κωνσταντίνου

Αντιπρόεδρος: Παντελής Ν. Νεαμονίτης

Γραμματέας: Γεώργιος Αρ. Γιαννούμης

Ταμίας: Μιχαήλ Γ. Ψαλτάκης

Μέλος: Ιωάννης Ορ. Κρεατσάς

ΕΝΟΡΙΑΚΟ ΦΙΛΟΠΤΩΧΟ ΤΑΜΕΙΟ

Διοικούσα Επιτροπή (Η θητεία λήγει στις 31/12/2019)

Πρόεδρος: Πρωτοπρεσβύτερος Γεώργιος Κωνσταντίνου
Γραμματέας: Ειρήνη Πουλερέ
Ταμίας: Σοφία Ακτύπη
Μέλη:
Παρασκευή Ακρατοπούλου
Αθηνά Πυκνή
Γεώργιος Γιαννούμης

Αναπληρωματικά μέλη:
Μαρία Στέκα
Μαρία Καρνουπάκη
Χαρίκλεια Κουκούλη
Βιργινία Ευαγγελινού
Ιωάννης Κρεατσάς

Το Ε.Φ.Τ., που συστάθηκε την 1η – 11-1994, συνεχίζει, με τη βοήθεια του Θεού, την προσπάθεια για συστηματικότερη οργάνωση του φιλανθρωπικού και ευρύτερα κοινωνικού έργου της τοπικής μας εκκλησίας και θεωρεί προς την κατεύθυνση αυτή αυτονόητη τη συνεργασία με όλους τους φορείς.

ΕΚΚΛΗΣΙΑΣΤΙΚΟ ΜΟΥΣΕΙΟ

ΚΑΝΟΝΙΣΜΟΣ υπ' αριθ. 105/1998 της Ιεράς Συνόδου της Εκκλησίας της Ελλάδος
Πρόεδρος: Πρωτοπρεσβύτερος Γεώργιος Κωνσταντίνου
Γραμματέας: Παντελής Αντ. Μάντικας
Ταμίας: Νικόλαος Ισ. Ανδρεάδης
Μέλη: Παντελής Ν. Νεαμονίτης
Κωνσταντίνος Αχιλ. Συράκης

Θητεία: 1/1/2011 - 31/12/2013 (υπ' αριθμόν 733/2010 απόφαση Ι. Μητροπόλεως Χίου)

ΙΔΡΥΜΑ ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΗΣ ΚΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΔΙΑΚΟΝΙΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΣΙΑΣ ΧΙΟΥ "ΑΓΙΟΣ ΑΙΜΙΛΙΑΝΟΣ Ο ΟΜΟΛΟΓΗΤΗΣ"

Έναρξη: 11/5/2000 (Φ.Ε.Κ. Β΄ 625/11-5-2000)
Διοικητικό Συμβούλιο (1/1/2014-31/12/2016)


Πρόεδρος: ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Χίου, Ψαρών και Οινουσσών κ. Μάρκος
Αντιπρόεδρος: Πρωτοπρεσβύτερος Γεώργιος Κωνσταντίνου
Γραμματέας: Ευαγγελία Ι. Μελαχροινούδη
Ταμίας: Ευθυμία Π. Κουκούλη
Μέλη:
Αργύριος Ε. Κουμελάς
Σταμάτιος Αχ. Συράκης
Χρυσάνθη Ι. Στέκα

Πρώτος Πρόεδρος του Ιδρύματος:
Ο αοίδιμος Μητροπολίτης Χίου κυρός Διονύσιος (2001-2011)

ΙΕΡΑ ΜΟΝΗ ΚΟΙΜΗΣΕΩΣ ΘΕΟΤΟΚΟΥ ΠΛΑΚΙΔΙΩΤΙΣΣΗΣ ΚΑΛΛΙΜΑΣΙΑΣ

Απόφασις 3502/31.12.2013 Μητροπολιτικού Συμβουλίου Ιεράς Μητροπόλεως Χίου.
Πρωτοπρεσβύτερος Γεώργιος Κωνσταντίνου
(Αρμοδιότητες Ηγουμενοσυμβουλίου)

Εκκλησιαστική Επιτροπή Ιεράς Μονής (περιόδου 1.1.2014 - 31.12.2016)

Πρόεδρος: π. Γεώργιος Κωνσταντίνου
Γραμματέας: Θεοδώρα Ν. Μαυράκη
Βοηθός Γραμματέας: Διαμάντω Κ. Παντελούκα
Ταμίας: Εμμανουήλ Γ. Κουμελάς
Μέλος: Ιωάννης Τ. Κολλιάρος
Μέλος: Αργύριος Ε. Κουμελάς
Μέλος: Παντελής Κ.. Κουκούλης

Καλλιμασιά χωριό μου.

Αεροπόρος Κώστας Περρίκος

Αεροπόρος Κώστας Περρίκος
«Άξιος της Πατρίδος»

Πνευματική Παραγωγή

Αγιωργούσης Μάξιμοςητροπολίτης Πιτσμπούργου)
Βούκουνας Κωνσταντίνος Στ.
Καρατζάς Κωνσταντίνος Γ.
Κοκκινάκης Δημήτριος Ι.
Κολλιάρος Ιωάννης Τ.
Κρεατσάς Γεώργιος Κ.
Κρουσουλούδης Νικόλαος Σ.
Μελαχροινούδης Δημήτριος Δ.
Περίκος Ιωάννης Ισ.
Συράκη Ελένη Γ.

Περίκος Ιωάννης

Καλλιμασιώτες στον αθλητισμό

Γριμπαμπής Ματθαίος, Γριμπαμπής Παντελής
Αιγαιοπελαγίτικοι αγώνες 2007

Κοκκώδης Γιάννης (κολύμβηση)
Ένας Καλλιμασιώτης ρέκορμαν
16/08/2004 6ος ο Kοκκώδης στους Oλυμπιακούς
Association of Hellenic Olympic Winners - Κοκκώδης Γιάννης
Γιάννης Κοκκώδης - Βικιπαίδεια
Sport.gr
"Αντίο" με πρωτιά για τον Γιάννη Κοκκώδη
"Αντίο" με πρωτιά για τον Κοκκώδη sport.gr

Μάντικας Παντελεήμων (στίβος)
Χρυσός ο Μάντικας στην Άνδρο στα 1000 παμπαίδων!
Παντελεήμων Μάντικας του Παντελή
Πανελλήνιο Πρωτάθλημα Στίβου
Χιώτικες Διακρίσεις στο στίβο
Ένας νεαρός Καλλιμασιώτης που διαπρέπει στον αθλητισμό.
Αποτελέσματα Ανωμάλου Δρόμου Γυμνασίων-Λυκείων 2008

Μελαχροινούδης Παντελής (στίβος)
Sport.gr
Ο επιστήμονας του... 45’’.15 στο Πεκίνο!
Βραβεύσεις αθλητών από το ΝΑΟΧ, Σα 11/3/2006
1ος ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΟΝΙΚΗΣ ΣΤΑ 400 Μ. ΑΝΔΡΩΝ Ο ΠΑΝΤΕΛΗΣ ΜΕΛΑΧΡΟΙΝΟΥΔΗΣ Στα χνάρια Μάντικα και Σύλλα; 22/02/2006

Μαστοράκη Κατερίνα
Βόλεϊ Γυναικών, Ρόστερ
Ονόματα βραβευθέντων αθλητών & ομάδων από το ΝΑΟΧ Κυ 12/3/2006

Γεροντιδάκης Γιώργος


19 Μετάλλια για τους Ίωνες στους Αιγαιοπελαγίτικους στίβου στην Καλλονή. 2 μετάλλια για τον Γιώργο Γεροντιδάκη


Σημείωση: Αν διαπιστώσετε οποιαδήποτε παράλειψη, επικοινωνήστε μαζί μας με το ηλεκτρονικό ταχυδρομείο
kallimasiachios@yahoo.gr