ΤΟ ΚΗΡΥΓΜΑ ΤΟΥ ΑΠΟΣΤΟΛΟΥ
Ἀριθμὸς 11
Κυριακὴ Γ΄ Νηστειῶν
15 Μαρτίου 2015
(Ἑβρ. δ΄ 14 – ε΄, 6)
«Κρατῶμεν τῆς ὁμολογίας» (Ἑβρ. δ΄, 14)
Σήμερα, ἀδελφοί μου, βρισκόμαστε στή μέση τῆς Μ. Τεσσαρακοστῆς καὶ ἡ Ἐκκλησία μας προβάλλει ἐνώπιόν μας τόν Τίμιο Σταυρό τοῦ Κυρίου καί μᾶς καλεῖ νά Τόν προσκυνήσουμε γιά νά λάβουμε Χάρη. Ὠκεανός τά διδάγματα ἀπό ὅλα αὐτά πού ἀκούγονται σήμερα στούς Ἱερούς Ναούς. Ἀπ’ ὅλα αὐτά ἄς ἐξετάσουμε μία λέξη: «Κρατῶμεν τῆς ὁμολογίας», λέει ὁ ἀπόστολος Παῦλος. Τί σημαίνει ὁμολογία;
Ὑπάρχει ὁμολογία στή γλώσσα τοῦ κόσμου. Τό κράτος ὅταν βρεθεῖ στήν ἀνάγκη, στρέφεται στούς πολίτες του καί λέει: «ζητῶ τά χρήματά σας», καί ὑπόσχεται τόκους, κληρώσεις καί ὁ λαός δίνει ἐμπιστοσύνη, ἀνοίγει τό κομπόδεμά του, ἐμπιστεύεται τίς οἰκονομίες του στό κράτος. Κι ἐκεῖνο δίνει ἕνα χαρτί, μία ὁμολογία, πάνω στήν ὁποία γράφει ἕνα νούμερο. Εἶναι δύσκολο νά γράψει ἕνα νούμερο; Ὅταν ἔρχεται ἡ ὥρα νά ἐξοφλήσει, κλείνει τίς θυρίδες τῶν τραπεζῶν καί ἀφοῦ ἔχει σπαταλήσει τά χρήματα τῶν πολιτῶν του, ἀρνεῖται νά τά ἐπιστρέψει ἤ δίνει ψίχουλα. Οἱ ὁμολογίες καταντοῦν ἄχρηστα χαρτιά καί οἱ ὁμολογιοῦχοι αἰσθάνονται τήν ἐπαλήθευση τῆς Γραφῆς: «Μὴ πεποίθατε ἐπ᾿ ἄρχοντας, ἐπὶ υἱοὺς ἀνθρώπων, οἷς οὐκ ἔστι σωτηρία» (Ψαλμ. 145, 3).
Ὑπάρχει καί ἡ ὁμολογία πού δίνει ὁ Θεός, μία ὁμολογία πού ὑπογράφει ὄχι ὁ ἄλφα ἤ βήτα κυβερνήτης, ἀλλά «ὁ βασιλεύς τῶν βασιλευόντων καί κύριος τῶν κυριευόντων». Εἶναι ἡ ὁμολογία γιά τήν ὁποία μιλάει ὁ Ἀπόστολος τῶν ἐθνῶν. Εἶναι ἡ ἀσφαλής βεβαίωση πώς ὅ,τι ὑπόσχεται θά μᾶς τό δώσει. Ὑπόσχεται «οὐ μὴ σε ἀνῶ οὐδ' οὐ μὴ σε ἐγκαταλίπω». Παιδί μου, δέν θά σ’ ἐγκαταλείψω ποτέ. Ὑπόσχεση τοῦ Θεοῦ εἶναι τό «πλούσιοι ἐπτώχευσαν καί ἐπείνασαν, οἱ δέ ἐκζητοῦντες τόν Κύριον οὐκ ἐλαττωθήσονται παντός ἀγαθοῦ». Ὁμολογία καί ὑπόσχεση τοῦ Θεοῦ εἶναι τό «ἐάν παιδί μου μέ ὁμολογήσεις ἐμπρός στούς ἀνθρώπους, θά σέ ὁμολογήσω καί ἐγώ ἐνώπιον τῶν ἁγίων ἀγγέλων» (Λουκ. 12, 8).
Ὁμολογία ἐκ μέρους τοῦ ἀνθρώπου τί εἶναι; Ὅπως τό παιδάκι ἔχει ἐμπιστοσύνη τυφλή στή μάνα του, γιατί ξέρει ὅτι ποτέ αὐτή δέν θά τοῦ δώσει κάτι ἐπιβλαβές, ἔτσι ὁ χριστιανός ἐμπιστεύεται τόν ἑαυτό του στά χέρια τοῦ Θεοῦ. Ὁ νοῦς νά πεῖ: «Κύριε, δέχομαι ὅ,τι διδάσκεις», ἡ καρδία νά πεῖ: «Κύριε, σ’ ἀγαπῶ», ἡ θέληση νά πεῖ: «Κύριε, ὑποτάσσομαι στό θέλημά σου». Ὁμολογία λοιπόν ἴσον πίστις.
Δύο σημεῖα τονίζονται στό ἀποστολικό ἀνάγνωσμα: Ἡ θλιβερή ὁμολογία καί ἡ φωτεινή ὁμολογία. Ἡ θλιβερή ὁμολογία εἶναι ὅτι ὅλοι ἀνεξαρτήτως οἱ ἄνθρωποι ἀπό τόν Ἀδάμ μέχρι καί τόν τελευταῖο πού θά γεννηθεῖ πρίν τήν Δευτέρα Παρουσία τοῦ Χριστοῦ μας, ἐκτός ἀπό ἕναν, τόν Θεάνθρωπο Κύριο, ὅλοι διατελοῦμε ὑπό τό κράτος τῆς ἁμαρτίας. Μερικοί ἐπιπόλαιοι λένε: Ἐγώ δέν ἔχω ἁμαρτίες, δέν σκότωσα, δέν ἔκλεψα, δέν ἀτίμασα. Λοιπόν; Εἶσαι ἐντάξει; Ἐάν τό λές αὐτό δέν κατάλαβες τό Εὐαγγέλιο. Τό καράβι βουλιάζει ὅταν πέσει πάνω σέ ἕνα βράχο μεγάλο καί κοπεῖ μεγάλο μέρος τῆς λαμαρίνας του, ἀλλά καί ὅταν χτυπήσει στά ὕφαλα καί ἀνοίξει μικρότερη τρύπα. Ὁ ἄνθρωπος δέν πνίγεται μόνο στό μεγάλο βάθος τῆς θάλασσας ἀλλά καί σέ ἕνα γόνατο νερό. Ὁ ἄνθρωπος πεθαίνει ὄχι μόνο ἀπό μία μεγάλη ἀσθένεια ἀλλά κι ἀπό ἕνα μικρόβιο. Τί σημαίνουν αὐτά; Ὅτι φτάνει ἕνα μικρόβιο ἁμαρτίας νά μᾶς κάνει ἁμαρτωλούς. Κλέφτης δέν εἶναι μόνο αὐτός πού κλέβει ἑκατομμύρια ἀλλά καί αὐτός πού κλέβει ἕνα πορτοκάλι ἤ ἕνα λουλούδι.
Εἴμαστε λοιπόν ὅλοι ἁμαρτωλοί καί ἔνοχοι στή συνείδησή μας, ἀπέναντι στούς συνανθρώπους μας τούς ὁποίους ἀδικοῦμε, ἀπέναντι στόν ἅγιο Θεό. Καί ὁ ἔνοχος προκαλεῖ τήν ὀργή τοῦ Θεοῦ. Δέν εἶναι παιχνίδι, εἶναι κάτι τρομερό: «φοβερόν τό ἐμπεσεῖν εἰς χεῖρας Θεοῦ ζῶντος». Καί ὁ Θεός μπορεῖ νά χρησιμοποιήσει ποικίλα μέσα γιά τήν διαπαιδαγώγησή μας.
Τό δεύτερο σημεῖο εἶναι ἡ φωτεινή ὁμολογία. Ὅταν ὁμολογήσουμε τήν ἁμαρτωλότητά μας, τήν ἀσθένειά μας, τότε βρίσκουμε καί τό γιατρό καί τό φάρμακο τῆς θεραπείας μας. Καί τό φάρμακο εἶναι τό τίμιο Αἷμα τοῦ Χριστοῦ μας. Ὅσο πολλά καί μεγάλα κι ἄν εἶναι τά ἁμαρτήματά μας νά μή φοβόμαστε. Φτάνει μία σταγόνα ἀπό τό Αἷμα τοῦ Κυρίου καί Θεοῦ μας γιά νά σβήσουν ὅλα. «Τό αἷμα Ἰησοῦ Χριστοῦ… καθαρίζει ἡμᾶς ἀπό πάσης ἁμαρτίας». Καί ὁ ἀπόστολος Παῦλος μᾶς συμβουλεύει: «προσερχώμεθα μετά παρρησίας τῷ θρόνῳ τῆς χάριτος». Ὁ δέ θρόνος τῆς χάριτος εἶναι ὁ Σταυρός τοῦ Χριστοῦ μας. Ἀπό κεῖ ρίχνει τό βλέμμα Του πάνω στήν ἁμαρτωλή ἀνθρωπότητα καί μέ τό Αἷμά Του λυτρώνει καί σώζει τόν κόσμο.
Ἕνας διδάσκαλος τῆς Ἐκκλησίας μας λέει ὅτι ἄν κάποιος γλιστρώντας κατρακυλᾶ στήν ἄβυσσο καί πιάσει τό σκοινί πού τοῦ ρίχνουν, σώζεται. Ἀδελφοί μου, ἄβυσσος εἶναι τά πάθη μας, οἱ ἁμαρτίες μας. Ὁ Χριστός μας ὁ μόνος Σωτήρας τοῦ κόσμου μᾶς ἔρριξε σκοινί. Ἄς τό ἁρπάξουμε γιά νά σωθοῦμε καί νά φτάσουμε στόν οὐρανό. Ἀμήν.
Ἐκ τῆς Ἱερᾶς Μητροπόλεως Χίου
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου